DO ZADAŃ PORADNI NALEŻY
- diagnozowanie dzieci i młodzieży;
- udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno- pedagogicznej;
- realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych;
- organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
POWIERZONE NAM ZADANIA realizujemy poprzez diagnozę, poradnictwo, działalność profilaktyczną oraz udzielanie pomocy bezpośredniej w zakresach:
- gotowości szkolnej dzieci,
- ogólnych lub specyficznych trudności w uczeniu się,
- szczególnych zdolności uczniów poprzez opiniowanie indywidualnego toku i programu nauki,
- poradnictwa zawodowego dla młodzieży młodzieży szkół podstawowych i szkół średnich,
- zaburzeń rozwojowych, w tym różnego rodzaju niepełnosprawności – kształcenie specjalne,
- zaburzeń funkcjonowania dziecka w rodzinie i szkole/przedszkolu – zakłóceń w rozwoju emocjonalnym oraz społecznym,
- zaburzeń rozwoju mowy.
W wyniku przeprowadzonych czynności diagnostycznych formułujemy ustną poradę psychologiczno – pedagogiczną skierowaną do rodzica zawierającą informacje o funkcjonowaniu dziecka oraz wskazówki, jakie formy pomocy byłyby wskazane dla dziecka, w tym także, gdzie tę pomoc można otrzymać. Zazwyczaj formułujemy także opinię lub orzeczenie (dokument w formie pisemnej), opisujące funkcjonowanie dziecka, uwarunkowania i mechanizmy jego aktualnej sytuacji edukacyjnej i/lub wychowawczej oraz zawierające zalecenia i wskazówki do pracy z dzieckiem w domu i placówce oświatowej (szkole/przedszkolu). Określamy także optymalne formy kształcenia.
Kolejnym sposobem realizacji ZADAŃ PORADNI jest wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych (informacje dostępne w zakładce: WSPOMAGANIE SZKÓŁ I PLACÓWEK).